مهم ترین قطعات هر خودرو بدون شک قطعات یدکی آن هستند که تعویض به موقع آن ها موجب از بین رفتن موارد زیادی از خرابی ها می شود. نگه داشتن خودرو در شرایط خوب به افزایش طول عمر مفید آن کمک می کند. بنابراین، رعایت بهترین زمان تعویض لوازم خودرو، تعمیر و نگهداری منظم وسیله نقلیه یک امر کلیدی است.

مطمئناً لازم نیست در این زمینه متخصص باشید، اما اطلاعات ارائه شده در زیر به شما این امکان را می دهد که در مورد قطعات خودرو بیش تر بدانید و راننده ای آگاه تر شوید! پس اگر مایل به دانستن قطعات یدکی مهم خودرو و بهترین زمان تعویض آن ها هستید، با ما همراه باشید.

اهمیت نگهداری خوب قطعات یدکی خودرو

تعمیر و نگهداری منظم از قطعات یدکی احتمال خرابی خودرو را کاهش و در عین حال عمر آن را افزایش می دهد. اگر تعمیر و نگهداری مناسبی از قطعات خودرو شما وجود نداشته باشد، به راحتی می توانند آسیب ببینند. این دلیل اصلی است که شما باید وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه های مناسب ببرید و همچنین از طریق سرویس مناسب می توانید مشکلات خودروی خود را قبل از آسیب جدی تشخیص دهید.

خوب است بدانید که همه چیز قابل تعمیر نیست. گاهی اوقات، برای روشن نگه داشتن ماشین یا وسیله نقلیه خود، نیاز به تعویض دارید! قطعات یدکی خودرو را می توان به دو گروه قابل تعمیر و مصرفی طبقه بندی کرد.

یک تعمیر و نگهداری خوب شامل شناخت برخی از قطعات مصرفی خودرو نیز می شود که باید به صورت دوره ای تعویض شوند و علاوه بر آن قابل تعمیر نیستند.

شایان ذکر است که وسایل نقلیه دارای کالاهایی هستند که کاربرد خاص و محدودی دارند و باید پس از یک زمان مشخص و قابل پیش بینی تعویض شوند. خرابی هر یک از این قطعات و بی توجهی به این موضوع می تواند باعث آسیب های جدی برای خودروی شما شود. به همین دلیل است که به طور کلی، دوره تعویض آن ها کم تر از یک سال است. از رایج ترین قطعات مصرفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن موتور، لنت ترمز، خنک کننده، لاستیک و غیره.

عوامل مختلفی مانند استفاده و نوع رانندگی وسیله نقلیه یا کیفیت قطعات یدکی بر طول عمر قطعات خودرو ما تأثیر می گذارد. بنابراین، مهم است که فقط تولید کنندگان معتبر و با تجربه را انتخاب کنید.

 

برخی از مهم ترین قطعات یدکی خودرو که باید در مورد آن ها بدانید عبارتند از:

 

باتری (و دینام)

باتری یک جزء حیاتی است که جازه می دهد تا وسیله نقلیه شما روشن شود و برق مورد نیاز برای تامین انرژی موتور را تامین کند. در اکثر خودروها، باتری زیر در کاپوت قرار می گیرد و می توانید آن را با علامت های (-) و (+) شناسایی کنید. طبقه بندی اسید و شارژ کم، شایع ترین دلایل خرابی باتری هستند. بهترین زمان برای تعویض این قطعه مهم و اساسی، یک الی دو سال بسته به شرایط تخمین زده می شود.

علاوه بر این، دینام قطعه ای است که باتری ماشین را در حین کارکردن موتور، شارژ نگه می دارد. و بدون باتری، ماشین شما روشن نمی شود. از این رو، خوب است این قطعه حیاتی را را در شرایط خوب و بهینه ای نگه داری نمایید.

روغن ها

روغن موتور خودرو نقش های زیادی دارد که مهم ترین نقش آن روانکاری است. یک موتور خودرو شامل صدها قطعه فلزی متحرک است که بدون روغن برای روغن کاری به سرعت فرسوده می شوند. اگر اصطکاک بیش از حد بین دو جزء مکانیکی وجود داشته باشد، آن ها می توانند به هم قفل شده و باعث از کار افتادن موتور شوند.

بهترین زمان تعویض لوازم خودرو ( روغن )

اما، یک ماشین چقدر روغن موتور نیاز دارد؟ مقدار روغن موتور مورد نیاز به اندازه موتور خودرو شما بستگی دارد. بهترین زمان تعویض روغن موتور، بین ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ کیلومتر و روغن ترمز نیز بین یک الی دو سال است.

شایان ذکر است که تعویق روغن هیدروایک نیز وابسته به شکل ظاهری و کیفیت روغن می باشد که به صورت تقریبی هر سال باید عوض شود.

اگر مشکوک هستید که موتور شما بیش از حد روغن مصرف می کند، باید ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید تا توسط مکانیک بررسی شود.

فیلترهای خودرو

هر خودرو  بدون توجه به مدل و برند آن، دارای چهار فیلتر اصلی می باشد که شامل فیلتر هوای کابین، فیلتر روغن، فیلتر سوخت و فیلتر هوا (موتور) می شود. عملکرد درست همه این فیلترها به فعال کردن جریان ها و گرفتن ناخالصی ها منجر خواهد شد.

بهترین زمان تعویض فیلتر خودرو

شما در حین خرید همیشه باید محصولاتی را انتخاب کنید که با مشخصات خودروی شما مطابقت داشته باشد. قطعات ناسازگار بدون شک برایتان ناکارآمد خواهند بود و همچنین ممکن است زودتر خراب شوند. هنگامی که فیلترهای روغن، سوخت یا هیدرولیک جدید را حال نصب هستند، فراموش نکنید که مایع ها و روغن های مرتبط با آن ها را نیز تعویض نمایید.

اگر در شهر های آلوده زندگی می کنید بهتر است فیلتر هوای خودروی خود را  هر یک ماه تعویض نمایید. در غیر این صورت به صورت دو ماه یک بار اقدام به تعویض نمایید.

فیلترهای روغن و بنزین نیز هر کدام پس از ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر طی کردن باید عوض شوند.

 

لاستیک

لاستیک های خودرو شما همیشه با جاده در تماس هستند و به طور طبیعی به مرور زمان فرسوده می شوند. اگر لاستیک ها بسیار فرسوده یا صاف هستند، تعویض آن ها ضروری است، در غیر این صورت ممکن است در هنگام رانندگی به خصوص در فصل زمستان متوجه لیز خوردن شوید که باعث تصادف شود. مهم است که لاستیک ‌هایی را انتخاب کنید که برای شرایطی که اغلب در آن رانندگی می‌کنید مناسب باشند.

بهترین زمان تعویض لوازم خودرو ( لاستیک )

در نهایت، لاستیک‌ها چیزی هستند که به شما و وسیله نقلیه‌تان اجازه می‌دهند در جاده غبه خوبی رانندگی کنید، پس مراقب لاستیک های خود باشید،  چرا که در این صورت آن ها نیز از شما مراقبت خواهند کرد.

زمان تقریبی تعویض لاستیک در کشور ایران به صورت متوسط پس از طی کردن مسافتی بین ۷۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر می باشد.

تسمه تایم

تسمه تایم بخشی از خودرو است که اغلب نادیده گرفته می شود، اما نقش مهم و اساسی را ایفا می کند. تسمه تایم (همچنین که به عنوان cambelt نیز شناخته می شود) بخشی از ماشین است که میل لنگ را به میل بادامک متصل می کند. با حداکثر کارایی این قطعات در یک توالی کاملا هماهنگ عمل می کند و باز و بسته شدن سوپاپ های موتور را کنترل می کند.

هنگامی که تسمه تایم می شکند، باعث آسیب به سوپاپ ها و پیستون می شود و می تواند منجر به خرابی فاجعه بار موتور شود. بنابراین، مراقب وضعیت آن باشید. تعویض به موقع که متوسط بین ۶۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر است، احتمال شکستگی تسمه تایم را تا حد زیادی کاهش می دهد.

 

و در آخر…

بدون شک تمامی قطعاتی که در هر خودرو مورد استفاده قرار می گیرد کاربردی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار هستند. قطعات مهم دیگری همچون شمع، ضد یخ، صفحه کلاچ و … نیز می باشند که خوب است در رابطه با هر یک از آن ها شناخت نسبی داشته باشید تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری نمایید.

اگر شما صاحب خودروهای هوندا در ایران هستید، می توانید لوازم یدکی خودرو هوندا خود را از سایت یدک هوندا با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه نمایید. یدک هوندا یکی از معتبر ترین فروشگاه های عرضه کننده قطعات خودروهای هوندا می باشد که چندین سال در این زمینه سابقه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *